Spomínate si ešte na rybací tuk? Upravuje tlak, pomáha kĺbom aj imunite

Iste si ešte niektorí z vás spomenú na časy, keď museli denne jesť rybací olej na lyžici. Pre mnohých však bola jeho chuť nepríjemná a tak naň časom zanevreli. No to je veľká chyba. Rybací tuk je zdrojom pre telo nesmierne cenných omega 3-mastných kyselín a tiež vitamínu D.

Za všetko môžu Eskimáci

Okrem zdravotných prínosov je rybací olej aj skvelým životabudičom. Deťom pomáha udržať si v škole aktívnu myseľ a dospelým zas napomáha lepšie sa v práci sústrediť a podať o niečo lepší pracovný výkon. V minulosti si rybací olej zaslúžil pozornosť vedcov najmä zásluhou Eskimákov, ktorí v podstate nepoznajú civilizačné ochorenia ako cukrovku, mozgovú mŕtvicu, alebo infarkt. Zistilo sa, že je to práve vďaka vysokému obsahu omega 3 – mastných kyselín, ktoré vo veľkom množstve prijímajú v každodennej strave.

V čom pomáha rybací olej?

  • pôsobí preventívne proti vzniku rakoviny prsníka
  • zvyšuje imunitu
  • má priaznivý vplyv na mozog a jeho fungovanie
  • zlepšuje pamäť a zlepšuje koncentráciu
  • znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení
  • znižuje riziko krvných zrazenín a tým aj riziko mozgovej mŕtvice a infarktu
  • znižuje krvný tlak a cholesterol
  • prospieva pri chorobách kĺbov (reume, artritíde)
  • zlepšuje psoriázu
  • je účinnou prevenciou rakoviny hrubého čreva

Omega 3 si telo nevie vyrobiť

 

A preto je potrebné prijímať ich zo stravy. Okrem omega 3 – nenasýtených mastných kyselín sú pre telo dôležité aj omega 6 – nenasýtené mastné kyseliny. Do tela by sme ich mali prijímať v pomere 1:2. V našej populácii je však bežný pomer 1:20!

Omega 3 – mastné kyseliny sú vzácnejšie a osožnejšie pre ľudí, ktorí majú problémy so zápalovým procesom v organizme. Napríklad pre ľudí trpiacich reumou, alebo ľudí, ktorí trpia častými a opakovanými ochoreniami, resp. trpia skrytým zápalom v tele.

Odkiaľ prijímať omega 3 – mastné kyseliny?

Tieto vzácne kyseliny sa nachádzajú hlavne v rybách. No nie len v tých morských, aj keď najviac sa ich nachádza v tuniakoch či makrelách (okrem nich sa nachádzajú aj v losose, sleďoch či sardinkách), ale aj v našich – sladkovodných rybách. Ako dobrý zdroj poslúži u nás veľmi obľúbený pstruh, ale aj hlavátky, či ostrieže, ale obsahuje ich aj sumec či úhor. Okrem rýb sú ich zdrojom napríklad aj vlašské orechy, ľanové a iné semiačka, alebo rastlinné oleje. Omega 6 – mastné kyseliny zas nájdete napríklad v slnečnicovom oleji, alebo v sójových produktoch.


Ako sa užíva?

Odporúčaná denná dávka je stanovená v množstve 10 až 15 ml. Odborníci odporúčajú užívať ho pred jedlom, najlepšie už hneď ráno a na lačno. Väčšina štúdií odporúča tieto dávky ako bezpečné. Ak by ste to však s užívaním rybacieho oleja preháňali, hrozí vám zvýšené riziko krvácania, najmä u tých osôb, ktoré sú naň náchylné.

Tatiana Banášová
Úspešne sa starám o zdravie svojej rodiny a rodín svojich klientov pomocou správnej životosprávy a východnej medicíny. Sprevádzam ich na ceste za zdravím, aby si mohli užívať spoločné chvíle v kruhu svojich najbližších v radosti a bez starostí. Môj príbeh si môžete prečítať tu
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len na účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov.

  • Kategórie
  • Stiahnite si e-knihu 5 pilierov zdravia

    Ak chcete spoznať základné pravidlá, bez ktorých sa pri upevňovaní zdravia nezaobídete, stiahnite si elektronickú knihu

    5 pilierov zdravia zdarma a pomocou 5 dobrozvykov si upevnite zdravie.

     

  • Najnovšie články