Šank prakšalána

Ako sa tak ráno preťahujem v posteli , predstavujem si, čo ma dnes čaká, tak som si uvedomila, že ma v piatok bolela hlava a tento týždeň som sa nejak prejedala – asi kvôli zime, aby som sa zahriala, tak by to chcelo pomôcť telu očistiť sa.
Idem si ja urobiť šank prakšalánu (prečistenie čriev aj žalúdka slanou vodou a špeciálnymi cvikmi). Je to jogínska očistná technika ☯️, spôsobuje celkové omladenie organizmu, v ajurvede ňou liečia aj cukrovku, keďže posilňuje slezinu a pankreas.
Ryžu, ktorá sa po úspešnom preplachu čriev podáva, ani nemusím variť, zo včera mám slzovku, to bude ešte lepšie.

A tu je originál návod, ak by ste si ju chceli urobiť tiež:

Táto technika spočíva v tom, že sa pije teplá slaná voda, ktorá sa istými cvikmi urýchli cez tráviaci trakt, takže sa nestihne vstrebať. Ja používam ružovú himalájsku soľ a vodu asi tak teplú ako polievku. Striedavé pitie a cviky sa opakujú dovtedy, až z tela odchádza len čistá voda.
Najskôr sa naučte cviky:

1. Úklony v stoji
V stoji mierne rozkročnom vzpaž, dlane vytoč von, vystri chrbát a ukláňaj sa striedavo do strán. Začni úklonom vľavo a hneď pokračuj vpravo. Každý úklon a návrat z neho trvá asi jednu sekundu, teda vykonáš 8 až 10 úklonov za 10 sekúnd. Dýchaj voľne.
Nepredkláňaj sa ani nevytáčaj plecia z roviny úklonov.

2. Výkruty v stoji
V stoji mierne rozkročnom upaž pravú a ľavú prilož palcom k pravej kľúčnej kosti. Vytoč trup vpravo okolo zvislej osi a sleduj očami rotujúcu vystretú pravú pažu čo najďalej za chrbát. Podobne sa vytoč aj vľavo,
pričom zmeň polohu paží. Sprav 8 až 10 výkrutov na obe strany asi za 10 sekúnd.
V koncových polohách sa nezastavuj, ale hneď pokračuj v pohybe naspäť.

3. Výkruty v polohe kobry
V ľahu na bruchu rozkroč nohy tak, aby špičky boli asi 30 cm od seba. Vzopri sa na vystretých pažiach,  takže váha tela spočíva len na dlaniach a prstoch nôh. Vytáčaj hlavu a trup dozadu tak, aby si dovidel vždy na vzdialenejšiu pätu. Dýchaj voľne, v koncových polohách sa nezastavuj. Vykonaj 8 až 10 výkrutov na obe strany, čo ti zaberie asi 10 sekúnd.

4. Výkruty v drepe
Zaujmi drep, chodidlá sú asi 30 cm od seba a päty sú po stranách panvy, teda nie pod zadkom. Ruky si polož dlaňami na  kolená, medzi ktorými je vzdialenosť asi 50 cm. Stlač ľavé koleno k pravému chodidlu a pravé koleno tlač v protismere, takže sa stehnom stlačí pravá strana podbrušia. Súčasne vytoč hlavu aj hrudník vpravo, čím sa tlak na brucho ešte zväčší. Začni vždy najprv stlačením pravej strany podbrušia a hneď prejdi do protipolohy, v ktorej sa tlačí pravé koleno k podložke a ľavé stehno stlačí ľavú polovicu podbrušia. Striedaj tieto polohy tak, aby si vykonal 8 až 10 stlačení asi za 15 sekúnd.
Najvhodnejší čas je ráno nalačno. Vyber si deň, aby si mal dostatok času, asi 1,5 hodiny, aby to prebehlo bez náhlenia. Vhodné je dopredu si pripraviť prvé jedlo, ktoré sa má zjesť najskôr pol hodiny po premytí, ale najneskôr o hodinu. Uvar si lúpanú ryžu (nie „natural“), úplne domäkka, vo vode (nie v mlieku). Môžeš pridať varenú mrkvu. Ryžu omasti asi 40 gramami masla, ale ju nesoľ.

1. Priprav si aspoň 2 litre teplej vody (asi o teplote tela), do ktorej pridaj 5 gramov soli na liter vody. Ak by sa ti voda zdala prislaná, môžeš ju zriediť. Stačí, ak chuťou pripomína osolenú polievku.
2. Vypi jeden až dva poháre vody a vykonaj sériu cvikov. Voda nimi postúpi do čriev, takže žalúdok sa uvoľní a môžeš vypiť ďalšiu vodu a znova spraviť sériu cvikov.
3. Po druhej alebo tretej sérii pitia a cvikov choď na WC a skús, či nedochádza k potrebe vyprázdnenia. Obvykle k tomu dôjde. Nesnaž sa vyprázdniť nasilu. Zo začiatku bude stolica hustá, neskôr redšia.
4. Asi po jednej minúte, bez ohľadu na to, či dôjde alebo nedôjde k vyprázdneniu, vypi ďalší jeden až dva poháre vody a znova zacvič cviky.
Ak dôjde k vyprázdneniu, opláchni si konečník. Pokiaľ ti odchádzajúca slaná voda dráždi konečník, pomasti ho olejom alebo krémom.
Keby nedošlo k vyprázdneniu najneskoršie do piatich minút od začiatku procedúry, sprav ešte raz sériu cvikov, ale bez pitia ďalšej vody. Ak sa výnimočne ani potom nedostaví výsledok, daj si malý klystír , stačí asi pol litra vody. Tým sa spustí prietok črevami a môžeš pokračovať v pití vody, cvičení a vyprázdňovaní, až bude odchádzať čistá voda. Nastane to po vypití asi 10 až 15 pohárov, niekedy i skôr.
Ak z nejakého dôvodu procedúru ukončíš ešte predtým, než začne odchádzať čistá voda, budeš musieť v priebehu nasledujúcej hodiny aj tak ísť ešte niekoľkokrát na záchod. Zastaviť to môžeš tak, že vypiješ tri poháre vlažnej vody, buď neosolenej, alebo len trochu slanej, prípadne odvar zo zeleniny, a vsunutím prstov do hrdla vyvoláš zvracanie (vamana dhautí).
Môže sa stať, že z nejakých dôvodov (napríklad pre veľa plynov v črevách) nedôjde po vypití asi 4 pohárov k preniknutiu vody do čriev, pocítiš plnosť v žalúdku, prípadne slabý pocit nevoľnosti. Skús bez pitia vody spraviť ešte dve série cvikov, postláčať rukami brucho, prípadne zaujať na chvíľu polohy v stoji na lopatkách (sviečka). Potom by už prietok mal prebiehať plynulo.
Keby ani toto nepomohlo, potom je možné vypitú vodu vyvracať alebo ju nechať vstrebať sa a vymočiť. Mierne slaná nemôže uškodiť. Keď ti slabšie fungujú obličky, slanú vodu vyvráť.
Po skončení premývania si ľahni alebo sa usaď do kresla a najmenej pol hodiny pohodlne odpočívaj. Nezaspi a nič nepi, aj keby si cítil silný smäd. Keby si sa v období 30 minútového odpočinku po skončení preplachovania napil vody, prietok by sa obnovil a predčasne by odchádzala aj zjedená potrava.
Najneskoršie do jednej hodiny po skončení premývania, ale nie skôr ako po pol hodine zjedz pripravené jedlo z ryže. Jedz pomaly, dlho prežúvaj. Potom si môžeš uhasiť smäd čistou vodou alebo nesladeným bylinkovým čajom. Ďalšie jedlo môže byť opäť ryžová kaša, červená šošovica alebo dusená zelenina. Zjedz ho asi 6 hodín po prvom jedle.
V nasledujúcom týždni nejedz mäso a aspoň prvých 24 hodín nefajči a nepi alkohol.
Prvé dva dni po procedúre sa odporúča vynechať aj mlieko a mliečne výrobky, ako aj surovú a nakladanú zeleninu, koreniny a ostré jedlá. Takisto nie je vhodné kyslé ovocie (pomaranče, citróny ap.). Vyhýbaj sa chemicky spracovaným výrobkom a kyselinotvornej potrave. Voľ jednoduché, čerstvo pripravené, neutrálne pôsobiace jedlá z obilnín, strukovín a zo zeleniny.

Za normálnych okolností sa stolica objaví po 24 až 36 hodinách. Je žltá a bez zápachu. Silno, hnilobne zapáchajúca stolica je signálom, že v črevách prebiehajú procesy hniloby alebo kvasenia, ktoré spôsobujú
otravu organizmu. V takom prípade treba črevá vyčistiť a postarať sa o správnu výživu. Nepáchnuca stolica je príznakom správneho trávenia, čo je jednou zo základných podmienok celkového zdravia.
Šank prakšalána sa odporúča robiť najmenej dvakrát do roka, najlepšie na jar a na jeseň. Ešte lepšie je prečisťovať sa na začiatku každého ročného obdobia, teda štyrikrát do roka. Jogíni to robia raz mesačne a niektorí každé dva týždne.

Je mi teraz veľmi dobre, brucho spľasknuté, svaly na chrbte (presne tam, kde vznikajú tie tukové vankúšiky) spevnené, až mám svalovicu, ale chválim sa za super nápad
Je mi veru ľahšie na tele aj na duši 🧚‍

10 rokov sa úspešne starám o zdravie svojej rodiny a rodín svojich klientov pomocou správnej životosprávy a východnej medicíny. Sprevádzam ich na ceste za zdravím, aby si mohli užívať spoločné chvíle v kruhu svojich najbližších v radosti a bez starostí. Môj príbeh si môžete prečítať tu
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Kategórie
  • Stiahnite si e-knihu 5 pilierov zdravia

    Ak chcete spoznať základné pravidlá, bez ktorých sa pri upevňovaní zdravia nezaobídete, stiahnite si elektronickú knihu

    5 pilierov zdravia zdarma a pomocou 5 dobrozvykov si upevnite zdravie.

     

  • Najnovšie články